Az elmúlt 10 hét történéseiről és élményekről beszélgettünk Farkas Erika tanárnővel, aki a mezőkovácsházi Ifjúsági Klub egyik szervezője.

– Milyen pozitív következtetést vontál le a Klub életéből és programjairól?

 

A programban résztvevő diákok és szervezők is nagyon jól érezték magukat az elmúlt pár hónapban megrendezésre kerülő ifjúsági klub rendezvényein. A családias légkör, a hasonló érdeklődési kör valamint a közösen elkészített ételek és együtt játszott játékok kiváló kikapcsolódást nyújtottak és nagy hatással voltak ránk egy-egy fárasztó iskolai nap végén. A tevékenységek kiválóan fejlesztették az önfegyelmet, küzdeni tudást, kitartást, önbizalmat, segítették a reális önértékelés kialakulását, és hozzájárultak a siker és kudarcélmény feldolgozásához. Olyan élményekhez igyekeztünk hozzásegíteni a gyermekeket, melyek egész életre szóló elkötelezettséget eredményeznek, elősegíti a személyiség pozitív fejlődését, melynek következtében a gyerekek megtanulhatják a pontosságot, a fegyelmet, a figyelmet, a koncentrációt. Kialakul a segítőkészség, az egymáshoz való alkalmazkodás képessége, a szabályok és keretek betartásának képessége. Továbbá olyan tulajdonságok is fejleszthetők, melyek a mindennapi életünkben nagyon fontos szerepet játszanak: önbizalom, becsületesség, helytállás, kitartás és küzdőképesség, bátorság, stresszkezelés, a kudarc és a siker feldolgozásának képessége, ésszerű kockázatvállalás, együttműködés, egyéni érdek alárendelése mások érdekének. Ezek a játékok mindamellett, hogy rendkívül jó közösségfejlesztő hatással rendelkeznek kifejezetten értékes gyakorlatok a verbális és nem verbális kifejező készség fejlesztésére. A kommunikációs játékok közül az alábbiakat választottam:

– „Amerikából jöttünk”: ez a mindenki által már gyermekkorából ismert játék a nem verbális kifejező készség fejlesztését célozza, annak átélését, hogy milyen nehéz csupán gesztusokkal kifejezni valamit. Másrészt mivel versengő helyzetről van szó, így a konfliktus, rivalizálás is megjelenik játékos formában. Ezt a játékot kifejezetten élvezték a gyermekek, könnyen bevonható volt mindenki a játékba.

– „Emóciók”: Az érzelmek nem verbális kifejezésére, és ezek felismerésére alkalmas játék. A gyermekeknek az volt a feladatuk, hogy beszéd nélkül, csupán gesztusokkal mutassanak be egy bizonyos érzelmet, amelyet a többieknek ki kellett találniuk. Azért tartom nagyon fontosnak ezt a játékot, mert  pontosan ez a korosztály az, amely az érzelmek kifejezésére egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen képes. Ez a játék segít felszabadítani a gátlásokat.

– „Fekete-fehér, igen-nem”: A verbális kommunikáció kifejezőkészségének fejlesztése, annak megtapasztalása, hogy bármilyen korlátozás mennyire megnehezíti a verbális kommunikációt.

Ezt a játékot azért szeretem játszani a gyermekekkel, mert rendkívüli módon fejleszti a koncentrációs készségüket és mivel a játék lényege, az hogy a feltett kérdésre mindig igazat kell mondani, a fenti szavakat nem használva az irányított beszélgetésekre is jó gyakorlat.

 

Összességében nagyon hasznosnak tartom az ilyenfajta kezdeményezések megvalósítását és folytatását.